Об'єднання "Родина" Музей Воєнної історії краю Проекти
К О Н Ц Е П Ц І Я
Творча, бажана, життєрадісна праця, активне ставлення до навколишнього світу - це, за влучним визначенням В.О.Сухомлинського, те "пальне і чисте повітря, без яких згасає вогник обдарованості". Потреба суспільства в творчих, діяльних, інтелектуально розвинених громадянах, оновлення національної свідомості, відродження духовності викликали до життя появу нових концепцій діяльності закладів освіти. Криза загальноосвітньої традиційної освіти, суперечності між вимогами суспільства забезпечити єдиний рівень освіти і варіативністю розвитку особистості в різнобарвній гамі її нахилів, здібностей, інтересів можуть бути частково подолані саме в тих навчальних закладах, що будують свою діяльність на базі нових концепцій навчальної, виховної та дослідницької роботи. Як відомо, метою радянської школи був "всебічний розвиток особистості", що у практиці навчання перевантаженого, заідеологізованого формальною освітою учня перетворилося на соціальну утопію. І досі ця утопічна мета формулюється в концепціях різного рівня, що суперечить перспективам освіти України XXI століття.
Концепція діяльності Чернівецького ліцею №5 "Оріяна" орієнтована на прагматичний рівень визначення основних завдань, а саме - "підготувати учнів до самостійного життя, до продовження навчання у системі творчих вимог до себе." Таке наближення мети навчального закладу до реального життя, а відповідно і наближення результатів діяльності до власної стратегічної місії, свідчить про те, що система організації як навчальної, так і виховної, і науково-дослідницької роботи повинна розглядатися як високоефективна.
Провідним напрямком діяльності ліцею є навчання і виховання обдарованої учнівської молоді, здатної самостійно діяти у динамічних, нестандартних ситуаціях, її підготовка до самоосвіти і саморозвитку. При цьому визначальним моментом у формуванні особистості є самоаналіз, самореалізація і мотивація діяльності.
Ліцейна освіта покликана озброїти учнів методами дослідження ввести їх у світ наукових проблем розвинути загальні розумові інтелектуальні, творчі здібності. Особливістю підготовки творчої особистості є створення оптимальних психолого-педагогічних умов для її самореалізації, виховання таких рис, як гуманність, чесність, принциповість, працелюбність, сміливість, прагнення до фізичного самовдосконалення.Таким чином, головна мета системи організації виховної та науково-дослідницької роботи в гімназії полягає у визначенні стратегії і принципів структурно-організаційного, функціонального, педагогічного, соціально-психологічного та науково-методичного забезпечення її реалізації. Головні завдання цієї системи спираються на встановлення суб'єктно-суб'єктних взаємовідносин в колективі (взаєморозвиток творчої особистості гімназиста та професіоналізму викладача) та концептуальні засади гуманітарної освіти.
А саме:
¯ осмислення історичних фактів, подій, явищ, різноманітності шляхів людського розвитку;
¯ формування світоглядної, правової, моральної, політичної, художньо-естетичної, екологічної культури, утвердження пріоритетів здорового способу життя людини;
¯ залучення особистості до літератури, музики, мистецтва, надбань народної творчості, здобутків української і світової культури;
¯ відображення у змісті історичної освіти закономірностей історичного розвитку, широке вивчення українознавства, етнічної історії та етногенези українців, інших народів України;
¯ забезпечення естетичного розвитку особистості, оволодіння цінностями, знаннями, в галузях мистецтв;
¯ формування етичних цінностей, починаючи з ранньої родинної освіти.Ці положення закладають підвалини виховної роботи в гімназії, що полягають у:
¯ пошуку і підтримці обдарованих учнів;
¯ створенні максимально сприятливих умов для інтелектуального, духовного морально-естетичного, фізичного розвитку ліцеїстів;
¯ розробки та впровадження нового змісту освіти, прогресивних технологій, нового змісту освіти, прогресивних технологій навчання;
¯ забезпечення фундаментальної гуманітарно-освітньої підготовки;
¯ вихованні національно-свідомого громадянина України;
¯ наданні можливостей гімназистам реалізовувати власні творчі здібності на терені дослідницько-пошукової та наукової діяльності;
¯ співпраці ліцеїстів з вищими навчальними закладами та позашкільними установами на єдиних науково-методичних засадах;
¯ обмін досвідом та створення єдиного інформаційного простору навчальних закладів ІІ-ІІІ ступенів.
Принципи організації виховного процесу:
¯ пріоритет загальнолюдських цінностей;
¯ демократизм;
¯ науковість;
¯ індивідуалізація та диференціація;
¯ системність;
¯ гуманізація;
¯ культуровідповідність (врахування менталітету особистості);
¯ єдність інтелектуального, морального, фізичного, естетичного розвитку.
Зміст виховної роботи в ліцеї:
¯ виховання учнів на засадах загальнолюдської, гуманістичної моралі;
¯ формування національної самосвідомості;
¯ формування духовної культури, зумовленої традиціями родинного виховання;
¯ розвиток високого рівня мовної культури;
¯ розвиток в учнів почуття відповідальності за збереження національних традицій, звичаїв, культурних надбань, реалізація ідеї "діалогу культур";
¯ забезпечення умов для самореалізації здібностей і обдарувань ліцеїста;
¯ опора на принципи гуманізму в спілкуванні як основу виховання обдарованої особистості;
¯ застосування діагностики ефективності виховного процесу; поглиблення культурного та творчого потенціалу учнів;
¯ орієнтація на індивідуальні програми розвитку творчої особистості учня.